Navštivte také  >

Co o nás napsali zákazníci na Heureka.cz


Pavel

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

"doporučuji bez obav žádný problém"

+420 724 977 878

Po - Pá 8:00 - 17:00

Co je tlumič pérování automobilu

Co je to tlumič pérování

Tlumiče pérování hrají zásadní roli v otázce bezpečnosti a stability jízdy a také komfortu jízdy. Tlumiče pérování nenesou váhu vozu, tuto funkci zajišťují pružiny. Tlumiče pérování tlumí kmitání a výkyvy v pružinách vozu.

Tlumič pérování

Tlumiče pérování zajišťují několik zásadních funkcí.

  • zajišťují stálý a kontinuální kontakt kola s vozovkou i při jízdě po nerovném terénu
  • tlumí nárazy a odpružení vozu
  • pokud má kolo stálý kontakt s vozovkou, je zajištěna kratší brzdná dráha, lepší vedení kola po vozovce, tedy lepší ovladatelnost vozidla a směrová stabilita i v zatáčkách či v extrému i při smyku
  • snižují houpavost a naklánění vozu v zatáčkách, čímž přispívají k bezpečnému projetí zatáčky
  • zajišťuje menší opotřebení běhounu pneumatiky
  • zvyšují komfort jízdy, protože tlumí nerovnosti vozovky, které se tak plně nepřenášejí do vozidla, jeho konstrukce a neobtěžují tak řidiče

V souhrnu se tedy tlumiče přímo podílí na bezpečnosti cestujících, opotřebení ostatních součástí automobilů, komfortu jízdy.

Pokud je tlumič opotřebován, hrozí riziko

  • dopravní nehody, pokud totiž brzdíme s opotřebovaným tlumičem, není zajištěn stálý kontakt kola s vozovkou a to může poskakovat, v každém momentu, kdy kolo poskočí a není pevně v kontaktu se zemí, má nulový brzdný účinek, výsledkem je delší brzdná dráha
  • vze stejného důvodu je snížen komfort jízdy, tlumiče netlumí ale přenášejí rázy dále na vozidlo
  • smyku nebo nezvládnutí smyku či špatná směrová stabilita vozu, opět z důvodu, že kolo nemá stálý kontakt s vozovkou
  • špatné tlumiče mohou rovněž způsobit kolébání vozu a tím střídavé oslňování protijedoucích řidičů

vykřičníkPři výměně tlumiče pérování je vždy nutné vyměnit oba tlumiče na stejné nápravě. Nikdy neměníme jen jeden.

Jak tlumič pérování funguje

Tlumič pérování s pružinou

Tlumič pérování je v podstatě píst s pracovními prostory, ve kterých může být plyn, olej nebo také kombinace obého (např. Monroe). Tento píst je připevněn ke karoserii vozu.

V momentě, kdy vozidlo vjede například na nerovnost, zatlačí kolo výše, v pístu se pomocí přepouštěcích ventilů přečerpává pracovní médium a dochází tím k tlumení pohybu, po překonání nerovnosti se tlumič a tím i kolo vrací do původní polohy.

Z výše uvedeného je zřejmé, že opotřebovaný tlumič velmi snadno mění polohy z krajní do krajní, tedy netlumí rázy a zároveň nevyvíjí dostatečný tlak, aby kolo stále pevně drželo na vozovce. Kolo poté poskakuje a neplní přesně svou funkci, viz výše.

Líbil se Vám článek? Pomohl Vám? Sdílejte jej..